--------------------------------------    ZAJÍMAVOSTI     --------------------------------------
 
Palubní radar Gripenu

O roku 2005 létají naši vojenští piloti se švédskými víceúčelovými bojovými letouny JAS-39 Gripen. Hlavní roli v moderních letadlech hraje jejich radioelektronické vybavení. Bez něho by nemohl vést letoun úspěšnou bojovou činnost za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Základem je pochopitelně výkonný počítačový systém, tvořený několika desítkami počítačů. Jejich úkolem je kontrola, vyhodnocování a řízení všech prvků stroje.
 
Podívejme se, vzhledem k zaměření naší encyklopedie, na víceúčelový palubní radar letadla Gripen. Podle potřeby pracuje buď v režimu průzkumu, nebo v režimu vzdušného boje:
  • Režim průzkumu - mapování terénu s volitelnou rozlišovací schopností, podpora navigace za snížené viditelnosti, výstraha před terénními překážkami, přesné měření vzdáleností.
  • Režim vzdušného boje - vyhledávání, identifikace a automatické sledování vzdušných a pozemních cílů, přesné zaměřování a řízení palby palubním kanónem, automatické navádění řízených střel s radiolokačním naváděním.
Gripen
Firemní materiál ukazuje instalaci palubního radaru Gripenu, vpravo je plochá fázovaná anténa (na snímku chybí její aerodynamický kryt)

Palubní dopplerovský radar PS-05/A společně vyvinuly firmy Ericsson a GES – Marconi. Jedná se o tzv. aktivní a naváděcí systém, který je schopen zachytit cíl ve vzdálenosti až 120 km. Pracuje na frekvenci 8 – 10 GHz, vyzařované mikrovlny tedy mají vlnovou délku 3 - 3,75 cm. Plošná fázovaná vysílací a přijímací anténa má průměr 60 cm a vyzařuje signály se středním výkonem kolem 1 kW. Konstrukce antény dovoluje nastavit podle potřeby různé vyzařovací úhly. Pilot si tak může na displeji zvolit velikost zobrazené plochy od 5 x 5 km až do 40 x 40 km.
 
Letoun je vyzbrojen kanónem ráže 27 mm, automatické řízení palby palubním radarem jednak zvyšuje přesnost střelby, jednak snižuje spotřebu munice. Pro boj na větší vzdálenost může nést letoun několik řízených střel. Podle systému navádění se dělí na střely s aktivním radarovým naváděním (opatřené vlastním radarem), s poloaktivním radarovým naváděním (při letu spolupracují s palubním radarem) a s infračerveným naváděním (automaticky se zaměřuje na tepelný zdroj).


Úvodní str.

Obsah