Nadzvukový letoun JAS-39 Gripen

Gripen pro české letectvo
Otázka ochrany vzdušného prostoru nadzvukovými letouny byla v České republice řešena více než deset let. Důvodem nutnosti vybavit Armádu ČR novými letouny bylo ukončení životnosti letadel MiG-21 v roce 2005, snaha nenarušit kontinuitu ochrany vzdušného prostoru ČR vlastními prostředky a znalosti létajícího a pozemního personálu.

Rozhodujícím dokumentem v diskusi o pořízení nadzvukového letounu bylo usnesení vlády ČR č. 686 z 9. července 2003, jímž vláda schválila návrh opatření k dopracování Koncepce výstavby vzdušných sil AČR.

Na základě tohoto usnesení bylo ministru obrany uloženo zaslat žádost o předložení studie proveditelnosti vládám Belgie, Francie, Kanady, Nizozemska, Turecka, USA, SRN a Švédska a do 30. listopadu 2003 provést vyhodnocení obdržených studií proveditelnosti a s návrhem dalšího postupu předložit vládě k rozhodnutí.

Současný stav projektu a využití

Po souhlasu vlády byly dne 14. června 2004 na Ministerstvu obrany ČR podepsány smlouvy mezi ČR a Švédským královstvím o pronájmu 14 nadzvukových letounů JAS-39 Gripen pro potřeby AČR.

Od 18. dubna 2005 do 31. srpna 2005 byly postupně na letiště Čáslav všechny letouny dodány. Dnem 1. července 2005 byly letouny JAS-39 Gripen začleněny do pohotovostního systému NATINADS, kde vystřídaly letouny MiG-21.

Cena desetiletého pronájmu je 19,65 miliardy Kč. Pronájem zahrnuje i související služby: např. výcvik pilotů, poskytnutí simulátoru a náhradní díly. Švédská strana se smluvně zavázala též k realizaci offsetových programů ve výši 130 procent ceny zakázky. V české ekonomice budou realizovány obchody ve výši přes 25 miliard Kč. Součástí obchodních vztahů je i smlouva o transferu výsledků výzkumu a vývoje ze Švédska do ČR v hodnotě 450 mil Kč, jako součást výsledků vyjednávání o snížení ceny nájmu letounů.

Rozhodování v případě neuskutečněného nákupu i pozdějšího pronájmu bylo vždy vícestupňové a v kompetenci skupinových orgánů. Výběrové komise byly složeny ze zástupců různých ministerstev, výstupem jejich práce bylo ale pouze doporučení, které nebylo zavazující. Konečné rozhodnutí bylo zcela v kompetenci vlády. Pronájem letounů je řešen mezinárodními smlouvami mezi Českou republikou a Švédským královstvím. Jedná se tedy o závazek mezi dvěma státy, který se přímo netýká žádné soukromé firmy.

Vzhledem k omezené době pronájmu je třeba na vojensko-politické úrovni v horizontu několika málo let rozhodnout o budoucím systému provozovaných letounů, o konkrétním počtu nadzvukových letounů a způsobu jejich pořízení; a to na základě stanovení bezpečnostní a vojenské strategie a politicko-vojenských ambicí ČR.

Společnosti Gripen International a AERO Vodochody podepsaly v pondělí 19. května 2005 smlouvu o vzájemné spolupráci při výrobě a marketingu systému boje a výcviku L-159. Na základě této smlouvy se budou obě společnosti podílet na marketingu a prodeji letounů L-159 a také na dalším vývoji systému.

„Uzavřená dohoda jasně demonstruje náš zájem o dlouhodobou spolupráci s Českou republikou. Česká republika je jednou ze zemí, jejichž letectvo dnes používá stíhací letouny Gripen, což připravilo cestu pro spolupráci se společností AERO Vodochody,“ říekl výkonný ředitel Gripen International Johan Lehander.

Program průmyslové spolupráce Gripen v České republice pokračuje kupředu a čtvrtá výroční zpráva o jeho plnění, kterou schválilo Ministerstvo obrany České republiky, vykazuje výsledky ve výši 2,6 miliardy Kč (cca 104 mil. EUR).

„Cíle stanovené dílčím milníkem programu plníme v předstihu a máme radost z pozitivní odezvy českého ministerstva obrany. Tento výsledek dokazuje, že program průmyslového spolupráce Gripen je vynikající způsob, jak navázat kontakty a vybudovat sítě, které na druhé straně vytvářejí přínosné obchodní příležitosti stimulující dlouhodobý růst a rozvoj českého průmyslu,“ říká Bengt Littke, ředitel společnosti Gripen International pro Českou republiku.

 

Více informací naleznete na webových stránkách www.39gripen.cz nebo kliknutím na tento odkaz: http://www.39gripen.cz/articles/5.11f215811610afcaae8000493.html.

 

V této sekci dále naleznete:

Aktualizováno: 10. června 2008